Maroc- notiuni introductive




Daca va-ti planuit sa faceti o excursie in Maroc cu siguranta va-ti interesat la o agentie de turism si ati aflat ca pretul este dublu chiar triplu fata de o alta tara araba: Egipt, Tunisia. Astea fiind spuse fara prea multe informatii despre Maroc, bilete prea scumpe ati renuntat.
Va intrebati de ce Maroc? Fiindca e una din putinele tari arabe unde aveti foarte multe obtiuni la preturi mici. De la plimbari cu camila in desert (Sahara) la ski in Atlas (Ifrane), puteti sa va balaciti in apele Mediteranei sau a Atlanticului, sa explorati medinele Marocului din Fes si Marrakesh, sa vedeti urmele lasate de romani in fostul oras Volubilis, sa vedeti cascadele impresionante ce se ascund in muntii Atlas, sa intrati in transa la festivalul din Essaouira sau fiti high intr-unul din localurile din Chechaouene!!! Marocul este o tara pentru toata lumea!
Acum ca informatii aveti sa vedem cum ramane cu preturile ....


Transportul:
Din Romania in Maroc se ajunge cel mai usor cu avionul. Din cate stiu eu nu este avion direct numai cu escala, ceea ce inseamana ca din timp sa cautati cea mai usoara si ieftina combinatie. Dintre companiile mai scumpe ce zboara spre Maroc sunt Lufthansa, Iberia, Royal Air Maroc, iar dintre cele low cost Easy Jet, Jet4you, Ryan air. Eu cred ca daca cautati din timp puteti prinde linistitit la 150-180 euro de persoana dus intors ROMANIA-MAROC. Cei de la Ryan Air au super oferte spre Maroc. Pentru cei ce isi planifica o excursie in Maroc super pret la avion!!!!
Plecare 26 mai- retur 6 iunie ( cluj-barcelona wizz air 230 ron dus-intors /pers ) si mai departe ( barcelona - casablanca jet4 you 55 euro dus-intors/pers ) deci la 120 euro maxim de persoana fara stat prin aeropoarte sau dormit la hotel. incredibil ... nu?

Taxi in Maroc:
Sunt 2 tiputi de taxi .... taxiuri mici (Fiat) si taxi mari (Mercedes) . In cele mici nu se duc doar 3 pasageri (asa e legea ) iar in cele mari se duc 6 desi lumea sta foarte inghesuita si circula ca si autobuzurile adica au statii, nu va duc pana exact unde doriti si in plus stati inghesuiti. (doar daca sunteti multi si negociati pretul pe toata masina ).La taxiurile mici preturile sunt foarte bune. In jur de 2-3 euro o cursa lunga. Faceti semn intotdeauna sa va puna masina de taxat.Taxiurile nu au statii de taxi ca la noi si nici nu vin la comanda, trebuie sa le opriti cu mana. Ce e mai neobisnuit e faptul ca de examplu daca sunteti 1 sau 2 oameni intr-o masina si cineva ii face semn si merge in aceeasi directie cu voi il va lua si pe acela. Si voi puteti face la fel adica daca sunteti 2 si in masina e numai 1 aveti sanse sa va duca. ( Intodeauna sa fie numai 3 )
Tip : Niciodata nu luati taxi exact din fata statiei de autocar, sau tren fiindca va duc la preturi mai mari.
Autobuzele sunt pline si nu ofera siguranta.

Pentru a calatori dintr-un oras in altul fie mergeti cu trenul ( pe distantele scurte gen Casablanca-Rabat e ok, mie personal nu mi-a placut pe distanta mare ) autocarul ( CTM e firma privata, e aproape la aceelasi pret cu trenul, merge foarte bine si sigur, si nu e mai veci plin, vi-l recomand ) masina inchiriata, sau prin agentiile de turism din Maroc.
http://www.ctm.ma/ - autocar
http://www.oncf.ma/ - tren

Cazarea in Maroc

Am sa scriu hoteluri ce le-am gasit eu pe net, preturile afisate nu sunt cele din high seazon, insa sunt cele mai mici si convenabile ce le-am gasit, hotelurile de 5* toata lumea le gaseste :))). Daca cineva a stat in vreunul din ele sau va sta.... asteptam impresii !!!!
Casablanca:
HÔTEL DE LA VICTOIRE 48, rue d’Anfa, in inima orasului
MarocTél : (00212) 66 79 60 06 89 /150dh double.(aprox 15eu ).
Hotel Astrid 29euro/dubla : Address: 12 rue 6 novembre, 20500 , Casablanca 20500, Morocco (aproape de parcul Arab). Cei de la hotel te iau de la aeroport si te duc la hotel pentru 25 eu. Good deal!
Daca cautati cazare la fata locului cel mai ieftin si central gasiti in zona `Le marché central`

Marrakesh:
-Hôtel Farouk - 66, Avenue Hassan II - Guéliz - Centre Ville - Marrakesh - MOROCCO Tel. 00212 5 24 43 19 89 http://www.hotelfarouk.com/ 14 euro/21 euro double.
-Riad Rahba (2*) - 33 euro/tripla.Adresa: 53 rue rahba lakdima, biyadine, Marrakech 4000
-Hotel Imperial Holiday (4*)- 42 euro/dubla Adresa:30 avenue moulay rchid gueliz , Marrakech (nu e departe de centru ).
-Ryad Mogador Marrakech (3*)- 40 euro/dubla Adresa:Bd 11 janvier & bd prince mly abdellah, Bab doukkala , Marrakech , Morocco
-Hotel Islane(3*) 40 euro/dubla Adresa:279 avenue mohamed v , Marrakech 40000, Morocco (1 km de centru )
-Ryad Mogador Opera (4*) 38euro/dubla (in august ) Adresa: Avenue mohamed vi , Marrakech 40000, Morocco (2 km de centru )

La fata locului gasiti ieftin in zona `Jama El Fna`, intrati pe stradutele inguste si mergeti cat mai mult, veti vedea ca cu cat intrati ma mult e mai ieftin. Eu am gasit cu 10 eu/dubla si conditiile nu erau asa rele.

Fes:
-40 euro/ http://www.hotelfesinn.com/.
-Hotel Amor 20 euro/double Adresse: : 31, rue Arabie SaouditeVille: FèsCode Postal: 30000 Région: Fès-boulmanePays: Maroc Téléphone: 035 62 27 24 - Fax: 035 62 33 04
-Eu am stat in hotel Lido 20 eu/dubla baie proprie, se afla in cartierul cu aceelasi nume, aproape de centrul nou. Nu e lux dar e foarte bun la pretul acesta.

Essaouira:
-Hotel Majestic: 14 euro/dubla- 20eu/tripla Adresse: 40 derb laalouj essaouira, 44000 , Essaouira , Morocco (in centrul orasului )
-Hotel Riad Villa Damonte :38euro/dubla Address: Km 6 route d'agadir, B.P 1160 , Essaouira 44100, Morocco (se afla la intarea in oras )

Ouarzazate:
-Saf Saf Hotel : 20 euro/dubla Adresa:Ouarzazate city centre , Ouarzazate 45000 (in centru)

Agadir
- Hotel Residence Farah (2*):27 euro/dubla Adresa: Rue de la foire , Agadir , Morocco
Religia : majoritatea marocanilor sunt musulmani si in jur de 7% sunt crestini. In acest procent de 7% se afla mai mult cei cu dubla cetatenie sau strainii care sa-u mutat definitiv aici, sau VIP-urile lumii care au o a 2,3,10 casa din lume in Marrakesh. In Casablanca sunt 2 biserici crestine, una lang parcul Arab si una aproape de Twin Center.
Si acum va intrebati cu ce va afecteaza pe voi ... `calatorii` religia loi? Pai va afecteaza! In primul rand trebuie sa luati in calcul sarbatoarea lor religioasa `Ramadan` in care timp de 1 luna nu mananca si nu beau apa pana la apus iar noaptea se roaga. Aceasta sarbatoare e in fiecare an in alta data deci interesati-va din timp. Consecintele: cafenelele si magazinele cu alimente nu prea sunt deschise ziua, si in cazul in care beti apa sau mancati pe strada o vad `lipsa de respect`. Si in bazar veti gasi majoritatea standurilor inchise. Lumea lucreaza doar de dimineata si toti sunt agitati si nervosi.
In timpul anului vineri e zi de rugaciune si povesti islamice, asa ca pana dupa-masa toti se roaga si merg la moschee. La fel veti gasi magazinele inchise.
Ce mai trebuie sa stiti despre musulmani e faptul ca se roaga de 5 ori pe zi, `la ore fixe` cand din toate moscheile veti auzi chemarea la rugaciune. Sa nu va mirati daca veti vedea vanzatori iesind cu covorul si rugandu-se catre Mecca in plina strada!!!

Limba
Se vorbeste marocana si majoritatea stiu la fel de bine si franceza. Foarte putini stiu engleza, de obicei cei ce vand in bazare. Daca nu stiti franceza si nimeni din grupul vostru nu stie , va veti descurca destul de greu!!!



Shopping 

Bazarele (souk)lor sunt mari; foarte mari chiar. Cele traditionale; sunt de obicei in Medina (centrul istoric) format din stradute inguste. Cea mai mare Medina din lume e in Fes insa si cea din Marrakech e mare. Ce e important de stiut e ca in bazar peste tot se negociaza, si ca sa fiti cat mai aproape de pretul real, oferiti direct jumatatea pretului ce vi se cere. De obicei pentru turisti pretul e de 3....4... pana la 10 ori mai mare! Veti fi surprinsi cand chiar o sa il luati la jumatate de pret! Mie mi s-a intamplat chiar des. In Fes sunt preturile cele mai bune pentru lucruri traditionale; iar Casablanca e unul din cele mai scumpe orase cand vine vorba de shopping. Pentru produse alimentare incercati in Acima, Marjene sau Metro (supermarketuri) unde pretul e afisat si va veti descurca fara probleme.


Din bucataria traditionla 

Cei care au simtul aventurilor culinare ar trebui sa incerce:
- salata maocana sau salata bakkoula(pe baza de spanac)
- pui cu migdale
-r`fissa ( tot pe baza de pui, foarte bun )
- cus-cus marocan ( trebuie neaparat incercat )
- tajine ( de obicei e pe baza de vita sau miel cu prune uscate si migdale preparat intr-un vas special )
-Seffa este cu orez sau taitei si poate fi ca desert ( zahar, scortisoara si alune prajite ) sau pranz cu pui si masline. Cel cu taitei e extraordinar.
-Pastilla ( este un foitaj special foarte subtire, iar umplutura poate fi legume, pui, peste, fructe de mare etc )- cel cu creveti e putin picant, e delicios!
Harira- este o supa crema cu legume, ei o mananca mai mult in Ramadan, ca cina e foarte satioasa.
Binenteles veti gasi mult peste si fructe de mare, fiecare snack, restaurant cu retele lui.
Pentru cei care nu pot trai fara dulciuri, stati linistiti in Maroc sunt cate 3-4 patiserii pe fiecare strada. Sunt renumiti pentru fursecurile lor cu migdale si curmale. Se vand la kg si pentru 2-3 eu va pun cat sa se sature 2 persoane. Nu trebuie sa ratati :
-cornes de gazelle
-briouates cu migdale
-sellou
-chebbakia
iar daca stati pe o terasa si au clatite, intrebati de `baghrirs` o placinta speciala cu multe gauri, cu miere e foarte buna.
Ce am mai mancat bun in Maroc : paella cu fructe de mare, lasagna chiar mai buna decat in Italia, clatite cu : miere, ciocolata, somon si binenteles shake-urile lor cu capsuni, avocado, papaya, mango etc ( sunt fresh perfecte la micul dejun ). Am ramas dezamagita insa de pizza!!!

Binenteles despre bucataria marocana ar fi mai multe de spus, dar va las sa descoperiti restul singuri!
Pont: luati masa acolo unde e plin de marocani; chiar daca nu e nici un turist si nici localul nu e prea prietenos fiti siguri ca mancarea e buna. Bacsis se lasa de la 2 dh pana la .... cat va lasa mana :))))

Moneda: dirham (dh) 1 eu= 10 dh (e aproape 12 dar asa e mai usor de calculat).

Itinerarii: Daca aveti multe zile la dispozitie, bani pe masura si vreti sa vedeti cat mai mult din Maroc va propun urmatorul itinear, (asa cum mi-ar placea mie sa vizitez Marocul):
Tanger -3 nopti ( presupunand ca ajungeti seara cu avionul ) Chechaouene - 1 noapte, Fes - 4 nopti ( in prima zi vizitati Ifrane care e la 60 km de Fes si de acolo la inca 10 km departare e padurea de cedru cu maimute, seara va intoarceti in Fes ) ( ziua 2 Volubilis e la 80 km de Fes jumatate de zi, apoi Meknes pana seara si retur in Fes ) si 2 zile as acorda orasului Fes chiar 3, dar in 2 iti poti face o idee - Rabat capitala Marocului 1 nopate - Marrakech - 3 nopti merita sa ii acordati minim 2 zile si daca faceti asa o cale lunga veti fi si obositi sa mergeti intr-un ritm alert puteti sa stati chiar 4 nopti cu 3 zile. - Ouarzazate - 2 nopti, eu de acolo as opta pentru excursiile agentiilor de turism de acolo cu 2 nopti in desert cu caravana la 100 euro te duc in Sahara pana mai jos de Zagora ( eu as sta in Ouarzazate 1 noapte apoi as face excursia si as mai dormi o noapte la retur ) si inapoi pe malul atlanticului Agadir - 3 nopti ( balaceala multa in ocean si relaxare asta daca e sezon daca nu si 2 nopti e destul ) Essaoira -3 nopti ( eu nu am fost dar multi spun ca e mai frumos decat in Agadir) Casablanca - 1 noapte, a doua zi dati un tur prin oras, pe la moschee si seara retur in tara.
Eu personal nu am fost in toate orasele acestea, am fost insa si in altele cu mai putina importanta. 


Realist vorbind pentru oamenii obisnuiti ce vor sa isi faca o vacanta in Maroc de 7- 10 zilele propun asa :
Fie Casablanca - Fes ( din itinerarul de mai sus ) -Marrakech
Fie Casabalnca- Marrakech - Ouarzazate ( cu excursia in desert )
Fie Casablanca - Marrakesh - Agadir-Essaoira
Fie ( daca aveti avion via Tanger ) Tanger- Chechaouene - Fes

Nu are rost sa va incarcati vacanta sa vedeti cat mai multe orase, important e acelea ce le vedeti sa le vedeti bine si sa simti atmosfera locului. Insa e important de stiut ca mai mult de 4 zile nu ai ce vizita in nici unul din orasele Marocului, nu e ca in Paris sau Roma.




Thanks for visiting,

  Am locuit 1 an in Maroc citeste jurnalul aici --> MAROC
Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari accesati Cuprinsul blogului (click)!

11 comentarii:

  1. Marocul e tara exotica in care e cel mai ieftin de ajuns. Eu cred ca am stabilit un record: Romania-Maroc dus-intors 35 de euro.
    Recomand Hotel Atlas in Marrakech, cu preturi de 8-9 euro de persoana http://www.hotel-atlas-marrakech.com/ si Hotel Amlal in Ouarzazate http://www.hotelamlal.com/ 25 euro dubla, 30 tripla. Ambele sunt foarte bine pozitionate.

    RăspundețiȘtergere
  2. cosmin4:54 a.m.

    Buna,
    am citit informatiile de pe blogul tau si doresc sa iti multumesc pt multitudinea de informatii si pt ca mi-ai furnizat inca o parere avizata in legatura cu Toscana. Imi doresc de cel putin 2 ani sa ajung acolo. Poate anul acesta in toamna, cred ca ar fi superb.
    Eu planuiesc o vizita in Maroc ca parte dintr-un circuit mai mare de 14 zile. Din lipsa de timp si bani (student in cardasie cu alti 5 studenti) am ales sa urmez urmatorul traseu: 07 iunie avion Timisoara-Madrid cu Wizz - 2 zile in Madrid, in a treia zi 09 plecare spre Marrakech, RyanAir - 2 zile vizita orasului, dupa care fie autobus, fie grand taxi pana la Ouarzazate. Ce nu am stabilit inca este daca sa merg de la Ouarzazate la Ait Benhaddou si studiourile Atlas sau sa ma abat pe drum dinspre Marrakech in cazul in care inchiriem o masina. Dupa popas de o noapte din Ouarzazate a doua zi de dimineata urmeaza traseul de o zi pana la Merzouga cu popasuri prin punctele importante:Dades Gorges-Todra Gorges(traseu invers fata de cel urmat de mirwoona) cu cazare in Merzouga si seara plecare in desertul Erg Chebbi unde dorim sa petrecem noaptea. A doua zi facem returul sau...inca mai stau si calculez posibilitatea sa mergem in Fez numai ca daca alegem acest traseu nu mai avem avion inspre Madrid decat in 16 seara, ceea ce e cam tarziu. Daca facem returul in Marrakech ramanem inca o zi iar in 15 dimineata avem avion inspre Madrid.
    Marea mea problema o constituie traseul pana la Merzouga care cred ca va fi extrem de obositor si nu stiu daca nu cumva va fi si scump. Vroiam sa iti cer un sfat, sa merg inspre Fez si sa mai stau parctic 2 zile in Maroc sacrificand astefel 2 zile din cele 14 ale vacantei sau sa ma intorc in Marrakech?
    De mentionat ca din Madrid merg in Salamanca la sora mea si apoi dupa 2 zile acolo mergem 3 zile in Porto la ocean iar apoi avem avionul in 21 din Madrid.
    Vor fi 14 zile extrem de incarcate dar sper ca Salamanca si Porto sa ne ofere momente de relaxare.
    Multumesc anticipat pt osteneala.
    Problema e ca imi trec zeci de variante prin minte si in fiecare zi schimb ordinea traseului.

    Va doresc tuturor o zi numai buna de calatorit.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cosmin
    Itinerarul tau e cam complex dar nu imposibil. Eu nu am fost in desert, anul asta sper sa ajung acolo. Am fost insa in Ouarzazate la Ait Benhaddou si sincer iti spun ca mergi degeaba pana acolo daca nu vezi acest kasbah. :)
    Daca il vrei complex .... `asa il voi face`. Iti scriu acum asa la prima vedere cum as face eu, sa fie cat mai studentesc :))
    Din cate am vazut ajungi in 9 in Marrakech dimineata.
    9 Iunie - dimineata vizitat palatul Bahia si mormintele Saadinilor ambele iau in jur de 2, 3 ore maximmm. Aveti grija ca la amiaz e inchis asa ca mergeti neaparat dimineata. Apoi as lua un taxi si m-as duce la Gradina Majorelle (intrarea in jur de 4 eu )aici tot cam 2-3 ore e suficient. La amiaz m-as duce la Ctm si mi-as cumpara bilete de noapte spre Ouarzazate. Eu am plecat din Casablanca seara la 11 si am ajuns dimineata la 5. Acum nu stiu cum e din Marrakech dar eu asa as face. Apoi o scurta plimbare prin parcuri, seara o petreceti in Jema el Fnaa pana noaptea tarziu.
    9-10 iunie- Calatoriti spre Ouarzazate, sincer eu cu masina inchiriata nu m-as duce, traseul e prea greu si obositor. Nici macar cu autocarul popular nu m-as duce. Aveti grija sa va puneti haine groase, noapte in Atlas e sub 0 grade. Daca puteti dormi in autocar ar fi foarte bine.
    10 iunie- ajungeti dimineata in Ouarzazate.
    Aveti 2 posibilitati: fie vb cu un sofer de taxi mare sa va duca la Ait Benhaddou ( e in aer liber, nu platiti practic intrarea, deci si la 6 dimineata puteti merge . La studiourile Atlas nu stiu cand e deschis, eu cand am fost l-am prins inchis desi era cam 11.) varianta 2, hoinariti prin Ouarzazate pana cand se deschid agentiile de turism si negociati la sange traseul pe care vreti sa il faceti inclusiv Ait Benhaddou. In 2007 in decembrie cand am fost eu, cereau 100 eu pentru 3 zile in desert, si excursia la Ait Benhaddou 10 eu cu tot cu studioul Atlas si un tur prin oras, preturi negociate. Acuma vedeti si voi, negociati tare ca sunteti 6.
    10-11-12-13 iunie desert. Puteti sa mai stati o zi, ca ati facut economie prin faptul ca nu ati dormit nici in Ouarzazate, nici in Marrakech. Macar desertul sa il vedeti pe indelete, ca banuiesc ca deaia mergeti in Maroc.
    13 iunie- returul l-as face in Fes din 2 motive: dupa mine Fes e orasul cel mai reprezentativ din Maroc, unde se mai tin traditiile, si centrul istoric e parca incremenit in timp. 2 e ieftin, si daca plecati in 15 mergeti dimineata, daca plecati in 16 din Fes plecati seara deci mai castigati o zii full, plus ca in Maroc nu cred ca te vei mai intoarce curand, in schimb in Spania poti merge oricand.
    14 iunie - vizitarea orasului Fes, gasesti pe blogul meu traseu.
    15 iunie- 2 OBTIUNI: Ifrane si padurea de maimute, sau Volubilis situl roman (inchiriati taxi mare ca duce 6 intr-o masina)
    16- Fes- urcati la necropole Merinde, mai puteti face o plimbare prin centrul istoric de 4-5 ore. Seara retur in Madrid!

    Daca e prea obositor atunci in 13 de la Merzouga faceti retur in Marrakech.
    14 iunie- excursie de o zi din Marrakesh in muntii Atlas la cascade. Seara o petreceti in Jema el Fnaa.
    15 iunie- retur in Madrid dimineata

    RăspundețiȘtergere
  4. http://www.riad-rahba.hostel-marrakech.co.uk/_blog/4_day_3_night_shared_desert_tour_to_Merzouga_and_Zagora

    3 nopti cu 130 eu din Marrakech cu oprire la
    Ait Benhaddou mi se pare o oferta de luat in considerare. Puteti sa intrebati ca daca sunteti 6 nu fac o reducere? Cu excursia asta nu mai mergeti noaptea cu autocarul, si banii de pe bilet ii dati pe hotel si dormiti bine.

    RăspundețiȘtergere
  5. Te urmaresc indeaproape ... visez un Maroc :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc Liliana. Si eu vreau .......

    RăspundețiȘtergere
  7. Hehe tocmai ce m-am intors din maroc...a fost superb :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Imi place ideea asta cu locurile de cazare... poate faci un centralizator cu cazarile in Maroc, ar fi interesant! Dau si eu doua:
    Casablanca - Hotel Excelsior, chiar in centru, in Piata Natiunilor Unite, vis-a vis de intrarea in Medina. Nu e lux, dar e super central si ieftin, 25 euro dubla
    Marakech - Ibis, langa gara, ecelent daca vi cu trenul de la Rabat sau Casa, parcare mare si pazita daca esti cu masina. Faci 15 minute pana in Medina. 45 euro dubla cu mic dejun

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna,Alice!Iti urmaresc de ceva vreme blogul si abia acum am prins si eu curaj in ceea ce priveste Marocul.Ma gandesc sa petrec sarbatorile de iarna acolo dar as vrea sa te intreb daca am sanse sa ma descurc singura vreo 10 zile.Am mai calatorit singura in Turcia si Israel fara niciun fel de problema.
    Astept cu interes raspunsul tau ,in cateva zile as vrea sa imi cumpar biletul de avion si sa imi rezerv cazarea

    RăspundețiȘtergere
  10. E riscant de calatorit singura in Maroc?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da si nu. Trebuie sa ai grija ... e destul de greu, dar nu imposibil.
      Daca pastrezi distanta si mergi prin oras, zone aglomerate, turistice e ok.

      Ștergere