Cum imi organizez o vacanta, by Aliceee

Am inceput sa calatoresc acum 20 de ani, pe vremea cand aveam doar 3 ani si parintii m-au dus pentru prima data la mare, in Saturn. Apoi au urmat multe vacante la mare, la munte, am vizitat multe orase din Romania, in special din Ardeal, apoi in timp ce la noi lumea astepta Eclipsa Solara, eu calatoream pentru prima data in strainatate, intr-o vacanta de 10 zile in Budapesta. Atunci am ramas foarte impresionata de tot ce am vazut si pot sa spun ca am fost infectata cu virusul calatoriilor. Apoi de cate ori am avut ocazia am calatorit, in tara sau in strainatate si totdeauna am facut-o independent fara sa apelez la agentii de turism. Astazi, dupa cateva excursii organizate de mine, pot sa spun ca am formati cativa pasi pe care ii pastrez destul de strict atunci cand incep planificarea unei vacante:

Pe primul loc ar fi alegerea destinatiei care de cele mai multe ori din motive financiare nu prea o aleg eu ci ma alege ea pe mine. Pot sa spun ca aproape toate calatoriile pe care le-am facut se leaga de ceva: o oferta la un bilet de avion, cineva m-a invitat la el deci aveam cazare gratuita, am mers in multe excursii cu scoala, apoi cu facultatea fiindca pretul a fost mic, deci nu prea pot sa spun ca mi-am ales eu destinatiile. In concluzie cand vine vorba de travel accept orice provocare, pe orice destinatie. Singurul oras la care am visat mult si am reusit sa ajung este Fes din Maroc. Si la fel de tare visez sa ajung in Istanbul, Barcelona, insula Capri .... etc. Pe o lista lunga ar fi Portugalia, Egipt, Praga, China, Japonia, Tailanda, Laos, Mexic, Argentina, Brazilia, Columbia, India, in ordinea asta :).
Pentru moment imi doresc sa vizitez Europa si nici daca as prinde o oferta buna la un bilet de avion nu m-as duce sa vad alt continent fiindca mai am multe locuri de descoperit mult mai aproape de mine. Si ar mai fi un lucru: imi place sa iau o tara si sa ii vad frumusetile, cele turistice si mai putin turistice. Nu prea ma dau in vant dupa capitale europene, ma bucur la fel de mult de un oras mai mic, mai cochet, mai pitoresc, medieval, un oras pescaresc, sau unul de munte, chiar nu conteaza.
Dupa ce stiu incotro vreau s-o apuc imi aleg compania.

Fiindca independent nu inseamana si individual, de cele mai multe ori am ales sa calatoresc cu prietenii, cu colegii de liceu, cu colegii de facultate, pentru ca mi se pare mai frumos si mai distractiv cu un grup. De cand m-am casatorit calatorim in familie, dar acceptam pe oricine vrea si poate veni cu noi. Am calatorit si singura prin cateva orase din Romania si cred ca anul acesta va fi pentru prima data cand voi calatori singura in afara tarii.

Cand am confirmat cu cine voi calatori incep sa ma documentez Incep prin a-mi cauta oferte la avion si cazare desi de obicei alegerea destinatiei e in functie de asta deci teoretic stiu pretul avionului de la inceput. Apoi in functie de destinatie incep sa caut obiective turistice ( citesc ghiduri, bloguri, site-uri, softpedia, ma uit la poze, caut preturi si apoi imi scot in functie de cat de interesant mi se pare, un must see pe hartie si cateva obiective in plus de rezerva). Cand stiu ce vreau sa vad caut harta, le localizez, mai citesc si ce este in imprejurimi, de obicei imi place sa fac o iesire si in afara orasului baza, si in functie de asta stiu numarul de zile de care am nevoie. Totdeauna mai mult de 3 zile. Binenteles de cele mai multe ori sunt constransa si de programul avioanelor, deci caut sa vad cum e mai bine, si prefer o zi in plus decat in minus. Dupa ce stiu cate zile voi sta si ce vizitez caut sa vad cat ma va costa mancarea, mijloc de transport in comun, transferul de la aeroport, si calculez aproximativ sa vad daca imi permit aceasta excursie sau nu. Daca nu imi permit, decat sa ma duc si sa nu vad tot ce mi-am propus prefer sa termin pregatirile aici si sa imi caut alta destinatie

Pretul final trebuie sa fie low-cost.

Eu sunt pe principiul ca ce vad eu calatorind low-cost e aceelasi lucru cu ce vede omul care face calatorii de lux. Adica orasul, peisajul sunt aceleasi. Si fiindca nu ma duc in vacanta nici sa dorm, nici sa mananc, low-cost mi se potriveste. Insa o vacanta de 5 stele o data la cativa ani nu m-ar supara, si chiar sunt destinatii in care nici nu mi-ar placea altfel. Dar astea momentan ... sunt pe lista de asteptare.
Va-m tot zis de vacanta low-cost .... ma refer la low-cost pentru mine si pentru asta am anumite principii. Low-cost trebuie sa fie avionul ( daca nu prefer autostopul sau trenul ) cazarea trebuie sa fie extrem de ieftina dar cu un minim de confort. Ideea de hostel nu prea imi place si nici de cort ( prima din cauza ca dorm sensibil si ma tresezc la orice miscare si al doilea fiindca o durere de spate, muschi, etc nu se potriveste cu calatoriile mele shoestering ) mancarea de fiecare zi trebuie sa fie ieftina, dar nu supermarket. Prefer mancarea gatita si satioasa. Si 1-2 mese le mananc la restaurante mai interesante ( cu alt specific sau intr-o zona de lux, etc ). Ceea ce nu va fi niciodata low-cost sunt obiectivele, la care nu renunt nici daca costa 50 de euro. Adica calatoresc ca sa vad ceva, nu ca sa dorm ieftin, mananc ieftin si sa nu vad nimic. Totusi daca e sa aleg, prefer sa dau 30 de euro pe ceva ce voi vedea toata ziua decat sa dau cate 5-6 euro sa vad ceva pentru 30 min. In general imi place sa vizitez tot ce e cunoscut, si cateva locuri mai putin vizitate de turisti, aaaaaa si nu imi plac muzeele. Unul de ciocolata, sau ceva interesant poate, dar nu cu tablouri si obiecte istorice. Cate am vazut imi sunt peste cap.

Cand stiu pretul aproximativ al excursiei pot sa fac rezervarea Nu e genul meu sa fac rezervari cu ani lumina inaintea plecarii :) dar anul asta pentru prima data mi-am facut rezervare in Italia cu 6 luni inainte, si mi s-a si anulat zborul :). E de bine. Nu prea imi place sa ma cred nemuritoare de aceea traiesc azi, acum, in acest moment asa ca rezervarile mi le fac in general cu maxim 2 luni inainte, sau chiar inainte cu o saptamana sa plec, asta mai ales fiindca nu stiu ce voi face maine, dar peste 3-4 luni. Totusi pentru o calatorie in Asia sau America din economie de bani mi-as face si cu un an inainte si apoi m-as ruga sa pot sa plec in datile cand mi-am rezervat :). Pentru zboruri rezervarile mi le fac de obicei la Wizz air, Jet4you, dar voi incerca si Ryan Air iar pentru hoteluri pe venere.com sau hostelsclub.com si ma mai uit si pe site-urile hotelurilor.

Dupa ce am facut rezervarea imi fac trasee pe zile, imi scot harti si le schitez cu markarul. Cand am timp si chef mai pun si niste puncte cu restaurante ieftine din jurul traseului, si cu un bagaj destul de mare de informatii si destul de mic cu bunuri plec in vacanta. De cele mai multe ori am doar bagajul de mana :).

Odata ajunsa la destinatie imi place sa iau orasul la pas si sa ii descopar frumusetile. Toate planurile, programele, traseele le respect intr-o anumita masura. Cand merg in vacanta nimic nu e batut in cuie, sunt o fire aventuriera si spontana. Oricum sa nu credeti ca am un plan cu ore si date exacte, nu, am trasee facute de cateva ore pe care le lungesc, le scurtez, le modific dupa bunul plac. Sunt flexibila. Serile mi le petrec in oras, in parc, la vre-un concert ... cum se potriveste. Noptile albe nu prea se potrivesc cu stilul meu de a calatori.

Vara asta inca nu am un plan exact, sunt la inceputul fazei cand inca nu mi-am facut rezervarea. Nu mi-am gasit nici companie, nici preturile nu prea imi plac, dar fiind vara e de inteles. Totul e mai scump. Cand voi stii sigur ceva voi scrie despre asta. Totusi ceva planuri am. Sunt de fapt planuri pentru vacanta de toamna, acolo unde e vara inca :). Voi incerca sa fac o combinatie de sightseeing cu plaja mare si relaxare. E prima data cand incerc asa ceva si astept sa vad ce-o sa iasa. Am rezervat in septembrie 5 nopti in Roma si 7 nopti pe coasta Amalfa in sudul Italiei. Voi calatori cu familia nu am totul pregatit, insa stiu in mare parte ce vreau sa vizitez si cam cati bani voi aloca vacantei. Restul voi pune la punct inainte cu o saptamana.
Va intrebati cat de des calatoresc intr-un an? In medie fac 3 iesiri in strainatate si 1 excursie prin tara. Daca se intampla sa fac mai multe, anul ce vine ma multumesc si cu mai putin. :)
Cati bani ma costa vacantele mele .....
Asta difera de la un an la altul, depinde daca e an cu criza sau nu :). Anul acesta aproximez 1000 euro. Pretul asta nu se refera la avione si hoteluri ci la toate costurile vacantelor mele dintr-un an. Pana acum 5 zile in Budapesta si 4 zile in Regiunea Toscana m-au costat 420 eu.

Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari (jurnale de calatorie,harti, ghiduri turistice cu download gratuit, informatii si sfaturi pentru calatori) apasati aici: Cuprinsul blogului (click)!

1. wow superb! :-)
    imi place mult sa calatoresc,vara asta n-am ajuns pe nicaieri din afara,sper ca la anul sa ajung in egypt sau tunisia, momentan astea 2 sunt tarile mele de vis:-)