Impresii despre Festa malteza - un spectacol reusit realizat de 700 de persoane

Asteptam autobuzul in St Julian cand ne-a intrebat un tip daca nu dorim sa participam la Festa malteza. Cea mai mare festa a anului. Doar 17 euro biletul. Haideti, merita, e ceva incredibil. O sa vedeti traditiile si obiceiurile noastre de Paste. Doar 17 euro. Sunteti tineri si pareti oameni de treaba. Pentru voi facem o reducere, doar 15 euro daca cumparati excursia acum ...
Ma uit nedumerita la el. Ce festa? Eu citisem pe net ca intr-adevar maltezii au multe festa dar ca se tin vara si ca-s din weekend in weekend. Ma-m gandit atunci ca maltezii sunt mari petrecareti, dar am lasat-o balta cu documentarea avand in vedere ca noi mergeam in Malta la sfarsitul lui martie. 
Baiatul tot insista, ma vede interesata asa ca incepe sa-mi explice. E procesiunea de Paste, cea mai mare festa a anului, vor participa 700 de persoane, e o parada religioasa. 
Aaaa, stai asa, deci festa nu e petrecere (cum stiam eu din Spania si Portugalia) ci Sarbatoare (religioasa). Sunt si petreceri, imi zice el, cu focuri de artificii, stiati ca in Malta sunt 20 de fabrici de artificii? Dar alea se tin vara ...

festa-malteza


Ok, ia mai zi-mi o data unde se tine festa asta si ce include pachetul de 15 euro? Se tine in Zebbug, un orasel micut si procesiunea dureaza vreo 5 ore. Incepe intr-o ora si va tine pana seara. Pachetul include transportul si intrarea.
Simteam ca ma minte sau poate stilul lui agresiv prin care dorea sa-mi vanda excursia ma facea sa refuz. Dar intr-un fel vroiam sa ma duc. Sotul meu, mai putin interesat de parade religioase imi spune ca nu ar vrea sa stam acolo 5 ore. Aveam deja in plan sa terminam vacanta in Malta in sudul insulei, in satul de pescari Marsaxlokk si aceasta excursie ne dadea planul peste cap. Nu vroiam sa renunt nici la Marsaxlokk (mai ales ca stiam cat isi doreste sotul meu sa ajungem acolo) dar nici nu vroiam sa renunt la sansa de a vedea o festa malteza. Asa ca ne-am hotarat sa nu platim 30 euro pt 2 persoane pe excursie ci sa incercam sa mergem pe cont propriu, cu autobuzul (mai ales ca aveam deja un bilet inceput - v-am zis ca in Malta transportul e doar 1.5 euro pe ZI) si sa stam doar 2-3 ore. Asa vom fi amandoi fericiti. 


festa-malta-zebbug

Procesiunea de Paste - Festa Malteza la care am participat
Am schimbat doua autobuze, dar am ajuns fara probleme in Zebbug, chiar cu jumatate de ora inainte de a incepe parada. La cat era de gol ne intrebam daca a meritat sa venim pana aici sau ghidul ne inflorise excursia asta doar ca sa ne-o vanda. Zebbug e un orasel micut ce are in centru o biserica de unde incepea Procesiunea. Locul pe unde urma sa se desfasoare parada era bine marcata cu 3 randuri de scaune pe ambele parti ale bulevardului, circa 1 km. Totul arata super organizat si localnicii ne-au indrumat sa platim scaune fiindca vom avea mult de stat in picioare si sa ne luam apa si mancare fiindca apoi va fi greu de trecut prin multime. Ne gandeam ca la asta se referise  ghidul cand a spus ca e inclusa intrarea. Puteai la fel de bine sa stai in picioare gratuit, dar fiindca scaunul costa doar 2 euro am platit. Ne-am luat pasttizi (mici pateuri malteze cu diverse umpluturi, noi am ales spanac si anshoa si au fost foarte bune) si am asteptat sa inceapa spectacolul.
Festa a fost incredibila, mult mai frumoasa decat ne-am fi putut imagina. A fost o defilare de costume malteze si scene biblice (ce a inclus cateva sute de oameni) iar la final a fost purtata crucea si 12 statui imense prin tot orasul, intr-un ritm foarte incet. Noi am stat cam 3 ore si nu am vazut doar 2 din cele 12 statui. Defilarea avea loc pana seara si din cate am vazut totul se incheia cu un concert cu fanfara. 


festa-malta-sarbatoare

festa-malta-sarbatoare-impresii

festa-malta-procesiunea-de-paste


festa-malta-procesiunea-de-paste1

festa-malta-procesiunea-de-paste2
festa-malta-procesiunea-de-paste3

In final am invatat ceva din toata povestea asta. Uneori merita sa-i asculti pe ghizii ce iti vand excursii, chiar daca nu mergi prin ei, ai sansa sa afli de un loc inedit sau un eveniment despre care habar n-aveai ca are loc. Daca refuzam politicos am fi plecat din Malta, fara sa participam la o festa si ar fi fost mare pacat, mai ales ca totul ne-a costat foarte putin si am ramas cu o amintire pe viata.



😍ps: Apreciez comentariile voastre pe blog 
si mesajele voastre in privat aliceee_traveler@yahoo.com 😍


» Urmeaza sa calatoresti in MALTA??? Citeste toate articolele aici


Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol dati un Like pe pagina de Facebook, iar daca vreti sa cititi toate postarile accesati Cuprinsul blogului (click)!

Un comentariu:

  1. Ce costume spectaculoase, o parada chiar frumoasa, de care nu te mai saturi. Interesanta si concluzia finala. Ati luat decizia cea mai buna mergand acolo, totusi, pe cont propriu.

    RăspundețiȘtergere