Totul despre o vizita in Muntii Trodoos din Cipru

Cea de a-4-a zi de vacanta in Cipru stiam, ca va fi probabil cea mai grea, avand in vedere ca aveam planificat un road trip de o zi prin Muntii Troodos. Eram ingrijorati putin de drumul pana acolo, avand o masina mica, insa nu puteam pleca din Cipru fara sa experimentam si zona montana, cu atat mai mult cu cat Muntii Troodos ascund o mare bogatie culturala si religioasa, cu numeroase sate terasate pe munti si peste 10 biserici si manastiri din perioada bizantina, listate ca site-uri protejate UNESCO. Am luat harta in brate si am inceput sa o cercetam.
Practic sunt 3 rute de vizitare a muntilor Troodos (una cu plecare din Nicosia, una din Paphos si una din Limassol).Toate au pe traseu un important numar de obiective turistice, asa ca pentru a acoperi toata zona Muntilor Troodos e nevoie de minim 2 zile, drept pentru care noi am facut traseul din Limassol si am urcat pana sus la Manastirea Kykkos, urmand sa coboram in satele Foini si Omodos, pe care doream sa le vizitam.

Vacanta in Cipru am facut-o pe cont propriu. Informatii utile de organizare:
*Zborul m-a costat 30 de euro dus-intors Cluj-Larnaca luat de aici >>> Bilet de avion ieftin Cipru.  Cazarea m-a costat 50 de euro pentru o saptamana in acest apartament prin Airbnb. Daca vrei sa inchiriezi si tu apartamente la localnici oriunde in lume, primesti 100 ron CADOU la prima rezervare daca iti faci un cont nou (gratuit) >>> Voucher AICI. In Cipru fara masina nu poti vizita mai nimic. De aceea am inchiriat o masina Kia la 35 euro/zi prin >>>  Formula Rent A Car. Compania e foarte buna, nu am avut nici o problema, o recomand. In a patra zi am luat masa la Kalamaki restaurant din Larnaca, unde am mancat niste platouri cu carne super bune si mai ales ieftine. Salvati locatia cand ajungeti in Cipru!
Impresii Road trip prin Muntii Troodos

Tot ce pot sa va spun e, ca drumul prin munti e lung si obositor, cu multe serpentine si curbe stranse, deseori in panta. Am facut aproximativ 4 ore din Larnaca pana la Manastirea Kykkos, urcand incet, cu cateva opriri ca sa ne dezmortim picioarele in locurile cu panorama, insa privelistile au meritat tot efortul. Atat de fericita nu m-am mai simtit de foarte mult timp. Poate a fost frumusetea peisajelor pitoresti, cu vai largi din care ni se dezvaluie in toate frumusetea, satele izolate de pe crestele dealurilor si viile (cum le recolteaza? numai D-zeu stie), poate au fost padurile, prin care am trecut si viata linistita, neatinsa de turismul de masa, ce trece parca altfel aici, decat in zona de coasta. Am si avut norocul, sa prindem o zi cu vreme excelenta, 23 de grade cu soare, aproape un cadou pentru o zi la inceputul lui februarie, prin munti (la aprox. 2000 de m).

am-fost-acolo-Troodos-Cipru

am-fost-acolo-Troodos-Cipru-pareri

Manastirea Kykkos este o bijuterie din muntii Troodos

Manastirea Kykkos – este una dintre cele mai bogate, mai impresionante si mai cunoscute manastiri din Cipru. A meritat pe deplin drumul pentru a ajunge aici. Manastirea a fost intemeiata la sfarsitul sec. XI de imparatul bizantin Alexios I Komnenos, insa datorita numeroaselor incendii, ceea ce vedem noi astazi este de data recenta (secolul XIX) nu degeaba toate picturile arata impecabil, zici ca au fost vopsite ieri. Manastirea are numeroase curti si e dispusa pe doua etaje. La etaj tot holul (inclusiv tavanul) este acoperit cu mozaicuri si picturi cu scene bisericesti, ce se vad frumos printre arcade. Biserica Manastirii e de o opulenta iesita din comun (totul e numai aur). Fotografiatul in interior e interzis, insa pentru cunoscatori este in stilul bisericilor din Roma, incarcata pana la refuz.
Sincer, nu ma asteptam la o asemenea bogatie, in creierul muntilor din Cipru.

In Foini n-am gasit centrul de ceramica traditionala pe care o cautam

Am coborat cu masina la 920 de m, in satul Foini, fiindca doream sa vizitam muzeul de ceramica Pilavakeion. Din pacate era inchis. Singurul lucru pe care am reusit sa-l facem, a fost sa atragem privirile tuturor satenilor, ce stateau la bar si se uitau cumva ciudat la noi, probabil fiindca nu prea ajung pe acolo turisti straini. Am facut cateva fotografii de detaliu (ca sa nu suparam prea tare localnicii), apoi am intrat intr-un magazin alimentar de unde ne-am cumparat niste iaurturi, cu care sa ne mai imblanzim foamea. Stiti de ce a meritat oprirea in Foini? Pentru iaurtul acesta delicios, produs local (intr-un recipient simplu de plastic pe care scrie Autenthic Yogurt 10% grasime). Tot ce pot sa spun e, ca ori laptele din care e facut,ori fermentii folositi trebuie sa fi fost foarte speciale, fiindca are un gust demential.

Foini-Sat-Cipru-impresii

O vizita in satul pitoresc Omodos

Lumina era tot mai redusa si frigul incepea sa se instaleze, dar n-am renuntat la oprirea in satul Omodos, fiindca ghidul de la oficiul de turism din prima zi (in Larnaca) ne-a spus, ca e foarte frumos.  Am parcat masina, am coborat cateva scari si am ajuns in centrul satului Omodos. Plimbandu-ne, am descoperit rapid, ca acest satuc de munte este construit in jurul Manastirii Sfanta Cruce (pe care am gasit-o inchisa). Satul are in centru o piateta mare, pavata cu piatra, unde sunt numeroase terase si cafenele. Aici am intalnit o romanca, ce lucra la una din cafenele si cat timp am baut o cafea, ne-a povestit putin despre viata in Omodos. Un lucru interesant pe care l-am aflat e, ca 80% din localnii acestui sat sunt romani. WOW
Ne-am mai plimbat putin pe stradutele inguste din sat, fiindca localnicii ne faceau semne sa intram in magazinele lor, cu  produse locale si suveniruri traditionale. Printre specialitati am remarcat nucile si alunele prajite in diferite sosuri (cu condimente, picante sau dulci), numeroase lichioruri si painea (care vine intr-o forma uscata cu crapaturi).

Omodos-sat-vizitat-Cipru-Impresii

Omodos-am-fost-acolo

Omodos-sat-frumos-Cipru

Platouri delicioase cu carne la Kalamki bar in Laranca

Am ajuns in Larnaca seara tarziu, obositi si rupti de foame, asa ca am cautat pe net recomandari pentru mancare multa, buna si satioasa. Asa am ajuns la Kalamki Bar (un restaurant aflat in zona de promenada a orasului), unde au niste platouri imense cu carne la 10 euro/pers. N-am avut rabdare pana sa ne vina platourile, asa ca am cerut recomandari ospatarului pentru un apareritiv traditional. Asa am incercat Pork Souvlaki & Sheftalie (tot carne, foarte bun). Nici n-am terminat bine aperitivul ca au venit platourile (am comandat unul cu miel si unul cu pui). Carnea a fost din belsug, platoul cu pui are jumatate de pui la rotisor, piept la gratar, frigarui si cartofi prajiti, pe cand platoul de miel contine 6 bucati de pulpa de miel la gratar (delicioase) cu cartofi prajiti si salata. O mentiune am de facut pentru sosul Tzatziki, a fost pur si simplu perfect.

1. Nu știu sigur de ce, dar pozele tale m-au dus pentru o clipă cu gândul la Horezu. Foarte faină vizita pe care ai făcut-o. Locația pare liniștitoare și plină de farmec. 😃

1. Asa este,atat drumul prin munti cat si manastirea au fost pline de farmec!

2. Nu am ajuns in Cipru, insa este pe lista! Superbe sunt pozele!💛

3. de fiecare data cand te "vizitez" imi faci o pofta nebuna de vacante si concedii, ps ce bine arata platourile

4. Foarte frumoase pozele, iar mancarea arata exceptional 😃. Un loc minunat de vacanta.

5. Cipru seamănă cu Croația tare mult! Este un loc nevizitat în Cipru?

1. Nu am ajuns inca in Croatia,dar in Cipru, partea de sud, am incercat sa o cuprind :)

6. Ador sa calatoresc dar ador sa citesc si despre experientele altora. Superbe locuri experiente de neuitat

7. Oh boy!!! Ce imagini superbe! Nu stiu cum de ai gasit oferte atat de ieftine si bune...si pentru o săptămâna! Esti o norocoasă! 😙😙😙

1. Este extrasezon, iar la cazare cum am spus, am fost cu prieteni si pretul apartamentului se imparte.Asa ca am ajutat un pic norocul:)

8. Tot timpul ma incanti cu pozele si povestirile tale!
    Mi as dori sa ajung aici

9. Ce peisaje frumoase! <3 ce norocoasa esti ca ai vizitat asemenea locuri

10. Imi plac mult peisajele surprinse. Imi doresc sa ajung si eu in Cipru

11. Ce tara superba, sunt atatea minunatii acolo...:)

12. Mi-ar placea mult sa ajung in Cipru. Super pozele tale! 😍

13. Visez si eu de mult timp sa ajung in Cipru , iar acest articol e numai bun.Multumim

14. Ce fiecare data reușești să surprinzi niste poze minunate. La fel ai facut si de aceasta data.

15. Ce frumoase locuri ai găsit! Numai recomandări deosebite găsesc la tine.