Prima vacanta in Fes - pierduti in timp si spatiu

A doua zi in Fes m-am trezit buimaca, uitandu-ma in jur speriata, in intuneric deplin. Cercetez pe sub plapuma dupa sotul meu dar de buna seama nu e in camera asa ca ma ridic cu greu si aprind lumina. Asta e un obicei prost in Maroc, faptul ca se trag jaluzelele si practic e intruneric bezna in casa chiar si la pranz. Pentru ei nu e o problema ca aud chemarile la rugaciune si se trezesc dar eu am dezvoltat o ignoranta totala la ele, nici nu le mai aud. Asa am reusit sa ma trezesc la ora 11, in unica mea zi pe care o aveam sa exploram orasul Fes.

fes-maroc-jurnal-calatorie
Vacantele mele in Maroc le-am facut  de fiecare data pe cont propriu:
Biletul de avion l-am luat din timp cu ~100 euro dus-intors de >>> AICI 
 Noptile din vacante le-am rezervat la Hotel-uri si Riad-uri folosind de fiecare data >>> ACEST SITE unde am prins mereu oferte cu 50% reducere. Daca mergeti cu familia sau in grup mai mare va recomand cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 20Euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou gratuit >>> VOUCHER AICI  
Trag hainele pe mine si merg la baie. Cand am intrat primul impuls a fost sa ies, crezand ca am gresit camera. Era o baie imensa, cat un dormitor la noi, extrem de curata si de luxoasa. A fost si prima data cand am vazut la cineva canapea plina de perne in baie. Arata exotic ca idee dar nu ii gasesc functionalitatea. Am intrat apoi in salon sa ma uit dupa sot, o camera mare cu coloane de marmura si canapea in stil marocan pe cei trei peretii, imbracata in tapiserie mov cu detalii florale albe. Deasupra 3 candelabre imense, cu cristale, dadeau o nota eleganta, de bal, incaperii. In final am auzit vocea sotului care venea de fapt din gradina, un colt de rai cu plante exotice si flori multicolore, alaturi de o fantana arteziana cu mozaic traditional si un loc de odihna prevazut cu aer conditionat prin niste umidificatoare ce atarnau ca niste lampi la fiecare colt al prelatei.



fes-maroc-musafiri

Toata lumea ma astepta sa luam micul dejun impreuna, lucru pentru care m-am rusinat stiind ca ei probabil sunt trezi de cateva ore. Am mancat pe terasa unde doamna casei ne-a umplut masa de bunatati la fel ca la nunta, fara exagerare. Fiind insarcinata si flamanda nu mai stiam din care sa aleg. Un fel de gogosi cu gem, cateva curmale, o cana fierbinte cu lapte, 2 bagrair cu miere si am zis pas.Ca la francezi, micul dejun in general e dulce. Am aflat mai tarziu ca doamna e cea care gateste si domnul spala vasele. La cat de perfect aratau toate, as fi zis ca sunt cumparate si la cat de eleganta si machiata e doamna as fi crezut ca oricum are bucatareasa.

In sfarsit, la pranz, cand caldura era mai mare am iesit sa ne plimbam prin oras. Desi am insistat ca e ok sa ne plimbam singuri, El Senor vorbise deja cu fiul lui sa ne faca un tur al orasului si sa ne povesteasca una alta despre Fes. Cum am iesit in strada, departe de zona cu "aer conditionat" am inceput sa inteleg ce inseamna 45 de grade. Curgeau apele pe mine si inca nu facusem nici un efort. Stiam ca urma sa fie o zi grea dar vroiam neaparat sa vad Fes-ul. Am facut repede cunostinta cu baiatul ce avea sa ne plimbe prin oras. Ne simteam ciudat, parca prea abuzam de bunatatea lor, dar am avut grija sa multumim de cate ori ni se dadea ocazia.

Tanarul ne-a povestit ca Fes e  al-4-lea oras ca marime din Maroc si e unul din orasele imperiale. Ca a fost ridicat de Moulay Idriss in anul 789 si centrul istoric a fost inclus in Patrimoniul UNESCO. Se spune despre Fes ca e cel mai spiritual, religios si traditional oras al Marocului, iar localnicii din Fes sunt numiti "Fassis" (adica cei mai ospitalieri), lucru care cu siguranta e adevarat dupa cum ne-au tratat gazdele.

Am inceput turul la Necropole, o cetate (baza militara) de unde vezi tot Fes-ul de sus. Cand m-am trezit cu imaginea in fata ochilor am avut furnicaturi si in talpa. Era exact aceeasi priveliste pe care o admirasem de atatea ori in filmul Clona, iar acum, la nici 1 an de atunci, eram acolo cu panorama in fata mea. Ma aflam pe un deal si in fata mea vedeam Fes-ul, care se intindea ca intr-o vale, pe marginea unui rau (care acum era secat). Centrul istoric era un conglomerat de case albe, cu acoperisuri plate, de la distanta asta nu vedeam drumurile zici ca toate casele erau lipite si se inghiteau una pe alta. Doar Moscheile mai faceau nota discordanta prin minaretele lor inalte, patrate, cu mozaic verde inchis si zidurile ce inconjurau centrul precum orasele medievale de la noi. Poate pentru atii imaginea asta era dezolanta, totul arata vechi si deprimant intr-o zona arida, uscata de arsita soarelui, dar pentru mine a fost primul meu vis maret de calatorii implinit. Eram mai fericita ca niciodata si deabia asteptam sa ma avant in labirintul de stradute din centrul istoric.Inainte sa plecam aruncam o privire peste dealurile din spate despre care tanarul ne spune ca sunt rodul celor mai bune smochine, masline si rodii din Maroc.

fes-maroc-necropole-panorama

D.p.m.d.v cel mai contrastant oras din Maroc, e Fes. El insasi e impartit in 2 lumi diferite,  iar mediul inconjurator e si el diferit de Fes. Dar sa va explic mai bine:

Aseara, cand am ajuns in Fes, am fost izbita de bulevardul central cu multe benzi, plin de fantani arteziene, muzicale, colorate, mobiler urban ultra modern, magazine cu haine ultima moda, restaurante de lux, masini mari, negre si fumurii. Oameni plimbandu-se pe arterele principale ale orasului in liniste, sub cerul instelat si o adiera placuta de 28-30 de grade.
Acum, am coborat in oras si ne plimbam si noi pe bulevardul destul de lung, facem poze si simtim cum luam foc la 45 de grade. Dar aici nu e Fes-ul acela pe care vreau eu sa il vad asa ca astept cu mare nerabdare sa ajungem in capatul bulevardului si sa intram in Medina  (centrul istoric). Si de cum pasesc pe strazile labirintice simt ca am pasit in alta lume. Totul e atat de diferit, de ireal. Zici ca joc intr-un film si e plin de decoruri. Oameni in varsta, femei ce se inghesuie in hainele lor ponosite, ruine, magazin langa magazin, muzica orientala la maxim, vanzatori grabiti sa te inhate-n buticul lor, sa-ti explice, sa-ti arate, sa-ti vanda! Oricum, orice, banul sa iasa! Strazi late, apoi inguste, apoi si mai inguste, magari, femei ce-si cara plasele, chiar oalele pe cap, batrani cu barba, negustori ce-si duc marfa pe magari, printre oameni, plase, culori, jeleba, muzica, multa muzica, nebunie totala!!!! Si am mers, prin piata de fructe, de aur, de henna, de miere, prin toate, am intrat in case vechi, am salutat localnicii, am mancat nuga, am gustat toate maslinele de pe tarabe, ne-am ratacit de 100 de ori, adica asa am fost de la inceput .... Pierduti in timp si spatiu!

fes-maroc-bazar

Am ajuns acasa buimaca de cap, nici nu mai stiam daca tot ce am vazut a fost vis sau realitate. Eram zapacita total. Zici ca nu traisem, fusese doar un miraj. Vroiam sa ma intorc acolo din nou sa verific daca asta era realitatea. Sa fiu mai atenta, sa observ mai multe, sa stau si sa privesc. Sa inteleg ....
Regretam enorm ca trebuie sa parasim Fes-ul, aproape ca-mi venea sa plang ca sunt acolo dar trebuie sa ne urmarm traseul spre Nord. E greu sa te gandesti ca ai sa mai revii candva, chiar daca iti propui, distanta dintre Maroc si Romania e mare, chiar si din Casablanca in Fes e ceva. Trebuia sa depun ceva efort ca sa ajung din nou in Fes dar eram mai hotarata ca niciodata. Si evident, in stilul meu caracteristic, dupa exact 1 an, m-am intors!
Citeste tot jurnalul de calatorie in Fes:


😍 Apreciez comentariile voastre 😍

Am locuit 1 an in Maroc vezi tot  jurnalul aici --> MAROC
Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari accesati Cuprinsul blogului (click)!

6 comentarii:

  1. Foarte frumos! Ti-am mai zis cred in nenumarate randuri ca si eu imi doresc sa vad Fes de cand cu Clona.

    RăspundețiȘtergere
  2. Doamne ce cultura deosebita au oamenii astia. Cred ca a fost foarte greu sa dai ochii cu o asa lume doar fugitiv.

    RăspundețiȘtergere
  3. Bine că ai reuşit să mai ajungi, că prea mult ţi-a plăcut, ca să stai doar o zi. Am citit rândurile acestea şi m-am simţit la fel de fermecată ca în vremea copilăriei, când citeam cele 1001 de nopţi. Frumos ai scris, foarte frumos, iar îţi spun că se simte dragostea pentru aceste atât de deosebite ţinuturi.
    Da, şi mie mi-ar plăcea să ajung o dată în Fes!
    În altă ordine de idei, am trecut să te anunţ că ţi-am lansat o invitaţie la o leapşă ce mi s-a părut interesantă. Nu ştiu să participi la ele, cel puţin de când te citesc eu, nu am văzut niciuna la tine, dar am zis să te provoc. Ideea chiar mi s-a părut că merită.

    RăspundețiȘtergere
  4. Este din nou difuzat Clona, asa ca avem si noi ocazia sa mai vedem Fes-ul, macar la TV :P

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu am urmarit serialul Clona insa din imaginile tale orasul arata fantastic. Mi-ar placea sa-l vizitez(mai ales centrul istoric), pare foarte diferit de tot ce am vazut pana acum. O lume care te atrage ca un magnet sa o cunosti mai bine. Si, de ce nu, sa o intelegi.

    RăspundețiȘtergere
  6. Probabil prin zonele cu puncte de vanzare m-as simti asaltata si agitata, nu stiu daca voi vedea vreodata panorama aceea de la fata locului dar m-a fermecat in film cat si aici prin poza ta, acolo mi-as gasi linistea tulburata.

    RăspundețiȘtergere