Impresii Volubilis - orasul roman din pustietate

Nu credeam ca voi ajunge in Volubilis, cu toate ca imi doream mult. Citisem ca face parte din Patrimoniul UNESCO si din experienta tot ce e pe lista lor, chiar merita vazut. As putea sa spun ca a fost mana destinului ca am intrat in vorba cu un taximetrist in ziua anterioara, ce ne-a dus in Padurea de Cedru sa vedem maimute in habitatul lor natural si am batut palma la 50 euro, cu promisiunea ca a doua zi ne duce la Volubilis si Meknes. O afacere foarte buna, avand in vedere ca nu exista transport in comun spre Volubilis. (Se poate merge prin excursii private, de o zi din Fes sau Meknes, dar sunt destul de scumpe).

impresii-personale-volubilis-maroc
Vacantele mele in Maroc le-am facut  de fiecare data pe cont propriu:
Biletul de avion l-am luat din timp cu ~100 euro dus-intors de >>> AICI
 Noptile din vacante le-am rezervat la Hotel-uri si Riad-uri folosind de fiecare data >>> ACEST SITE unde am prins mereu oferte cu 50% reducere. Daca mergeti cu familia sau in grup mai mare va recomand cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 20Euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou gratuit >>> VOUCHER AICI

Soferul trebuia sa vina la ora 9 dar eram rupta de oboseala. Daca as fi avut numarul lui de telefon l-as fi sunat sa nu mai vina. Deja trecuse 1 luna de cand eram cu Kari in Maroc si ultimele 3 zile de vacanta intensa in Fes incepea sa isi spuna cuvantul. Se acumulase oboseala, iar noaptea asta a fost de groaza. Kari a adormit dupa 12, la 3 dimineata plangea sa-i schimb scutecul, la 5 dimineata plangea asa ca sotul meu s-a trezit sa-i pregateasca biberonul (acasa facea o diferenta faptul ca se trezeste fiecare o data, dar aici fiind intr-o camera de hotel, e tot una fiindca oricum ne trezim amandoi) si de la 6 a sarit intr-una pe noi fiindca avea chef de joaca. E greu sa tii un copil ocupat intr-o camera de hotel, mai ales cand nu ai energia pentru a te juca cu el cu masinutele, soldatii si robotii care necesita un minim de efort si concentrare. Ceea ce evident, eu nu aveam. Asa ca la 8 dimineata eram zomby si trebuia sa pregatesc bagajul pentru excursia ce urma sa o facem in Volubilis si Meknes.

Dupa noaptea asta nu va spun ce frumos am dormit amandoi pe drum. Eroic. 83 de km din Fes pana in Volubilis, aproximativ 1h si 30 de minute. M-am trezit la un moment dat cand treceam pe langa un lac intr-o zona arida. Zici ca eram in desert si vedem o oaza. Fatamorgana. I-am facut o poza si am adormit la loc. Cand ma-m trezit nici nu mai stiam daca a fost vis sau realitate :)

Poza dovedeste ca a fost totusi real.

oaza-in-maroc

Volubilis e un imens site arheologic. Intrarea costa 20 dirham (aproximativ 2 euro). Puteam sa luam si ghid dar soferul ne-a asigurat ca e destul daca citim de pe tablite ca sa aflam istoria locului. Acum daca e sa ma gandesc in urma, cred ca soferul se grabea si la cat de mare e locul, circuitul complet cu ghid ar fi durat prea mult timp pentru el.

Volubilis a fost unul din cele mai importante orase ale Imperiului Roman (pe vremea cand au cucerit toata coasta Mediterana, inclusiv nordul Africii).  Orasul era unul foarte bogat, avea Capitol, Forum, Arc de Triumf, Basilica si multi oameni instariti ce locuiau in case frumoase cu mozaicuri pe jos (ce s-au conservat foarte bine). Acestia au parasit orasul in anul 280, cand a a fost invadat de berberi, insa locul a fost explorat de arheologi deabia din 1915 cand au pus cap la cap informatii si l-au deschis pentru turisti.

volubilis-maroc

Asadar ma aflam in cel mai vechi oras antic al Marocului, in mijlocul istoriei, printre ruinele recuperate care reusesc sa isi spuna povestea chiar si unui necunoscator. Fiindca totul e foarte bine pastrat si nu trebuie sa faci mari eforturi de imaginatie.

*Forul, Basilica si Templul lui Jupiter erau cele mai importante locuri de intalnire ale localnicilor.

turism-maroc-fes-volubilis

volubilis-oras-antic-maroc

alice-maroc

volubilis-orasul-ruina-maroc

excursie-volubilis-maroc

*Insa cel mai mult mi-au placut mozaicurile care se ivesc dintre pietrele milenare. E impresionant cum reusesc sa-si pastreze culorile atat de vii, cand razele soarelui incalzeste orasul la 35 de grade aproape in fiecare zi. Chiar si acum (noi am fost la final de octombrie) erau 30 de grade.

mozaic-volubilis-maroc

mozaic-volubilis-maroc1

mozaic-volubilis-maroc2

*Simteam ca ma topesc, noroc ca am dus multa apa cu noi. Daca nu duceti apa nu e chiar asa mare tragedie fiindca la intrare este un magazin unde se vinde apa si ceva de rontait, evident putin mai scump.

*Un alt sfat ar fi sa va duceti crema cu protectie solara, mai ales daca ajungeti in Volubilis vara. Trebuie sa stiti ca nu este umbra deloc.

aliceee-volubilis

excursie-din-fes-volubilis

maroc-atractii-turistice

*Noi am fost cu Kari, cu caruciorul si nu am avut nici o problema fiindca drumurile sunt late si cu nisip pe jos. Apropo de asta, imi amintesc cum ne-am chinuit in Pompei unde drumurile erau pavate cu pietre imense asa ca la fiecare pas trebuia sa ridicam caruciorul in brate. Din punctul acesta de vedere, e o placere sa faci o plimbare prin Volubilis, chiar si cu bebelusi. Esti ca intr-un parc in aer liber, doar ca in loc de arbori sunt ruine.

cu-bebe-maroc

aliceee-maroc

La pranz am parasit Volubilis pentru a ajunge in Meknes (oras aflat la 27 km) unde vroiam sa vedem un alt loc inclus in Patrimoniul Unesco.

Citeste tot jurnalul de calatorie in Fes: